fredag 24 mars 2017

Besök mitt klassrum: Vi arbetar med vår högläsningsbok

Jag läser alltid högt för mina elever på morgonen innan arbetet sätter igång. Vi får en lugn start på dagen och en gemensam upplevelse att diskutera och minnas.
Just nu läser jag Astrid Lindgrens "Bröderna Lejonhjärta" i min åk 5.
Boken är en utmaning för flera av eleverna som är svaga i svenska medan andra helt lever sig in i berättelsen. Jag tycker det är viktigt att utmana eleverna i böckerna jag väljer att läsa högt. Jag försöker variera författare, svårighetsgrad och innehåll så mycket som möjligt och det är inte alltid alla elever uppskattar boken vi läser.


En uppgift mina elever ibland får till böcker vi läser, både högläsning och tyst, är att välja en händelse i boken som de kommer ihåg väl och vill måla.
Alla fick ett vitt A5 papper och uppgiften var att måla en bild ur boken och färglägga hela pappret. När de målat klart fick de skriva en förklaring till vad de hade målat. 


Målet med uppgiften var:

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
  • analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

När alla målat klart fick de ta sina bilder och en och en sätta upp dem på tavlan i kronologisk ordning. Hade någon svårt att placera ut sin bild hjälpte de andra till så att den hamnade rätt. De som hade målat ungefär samma händelse fick sätta sina bilder ovanför varandra. När de satte upp sin bild fick de berätta för klassen vad deras bild föreställde. På så sätt sammanfattade vi boken så långt vi hade läst. När alla bilder satt på tavlan var det flera som tyckte att vi skulle fortsätta måla bilder till resten av boken också så att hela berättelsen får bilder så det hoppas jag vi hinner göra.


Här ser ni några av bilderna eleverna ritade





/Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar