Beskrivning utvecklingsarbete

Här beskriver vi kort de utvecklingsområden vi genomfört under skolpersonalens utvecklingsträffar.



Formativ undervisning

Som en del av detta utvecklingsområde genomförde skolan under läsåret 15/16 en studiecirkel kring James Nottinghams bok Utmanande undervisning i klassrummet. Vi arbetade med kapitel 2 Återkoppling, kapitel 3 Anstränging och kapitel 4 Utmaning.

Våra tankar om arbetet och vårt upplägg finns snart att läsa under Utvecklingsområden, Studiecirkel Utmanande undervisning. 

Vi har arbetat med att utveckla den formativa undervisningen på skolan även utanför studiecirkeln kring Utmanande undervisning. Exempel på detta arbete kommer att finnas under Utvecklingsområden, Formativ undervisning.



Kollegial feedback

Under läsåret 16/17 genomför vi ett utvecklingsarbete kring strukturer i undervisningen. Vi har då arbetat aktivt med kollegial feedback där vi kollegor besökt varandras undervisning och gett varandra respons utifrån de observationer vi gjort. Den första observationen gjordes utifrån strukturer vid uppstart av lektion och vid andra observationen tittade vi på varandras avslut.

Detta är ett pågående utvecklingsarbete och under vårterminen kommer vi att besöka varandra för att observera det språkutvecklande arbetssättet.

Mer om hur vi arbetar med detta och vårt sammanställda material hittar ni under Utvecklingsområden, Kollegial feedback.





IKT

Under en tid har önskemål om fler elevdatorer framförts. Vid terminsstart VT-16 valde Näsby skola att köpa in chromebooks. På mellanstadiet innebär det att klasserna numera har tillgång till en chromebook/2 elever. Även på lågstadiet har det inneburit en förtätning av antalet enheter. 

Vid samma tid började vi på skolan att använda Google Suite for Education (tidigare GAFE). Ganska tidigt i processen insåg vi att det inte skulle innebära några större problem att gå över till ett arbete i GSuite, men att all personal skulle behöva få utbildning och stöd i detta arbete för att det skulle fungera så smidigt som möjligt.

För personalen har det främst inneburit utbildningstillfällen på skolan. Det har även funnits möjlighet för att utveckla och fördjupa sin kunskap i någon av de kurser som erbjudits av utvecklare på kommunens IT-avdelning.

Utbildningstillfällena på skolan har inneburit att vi introducerat några funktioner i GSuite och sedan har var och en fått testa använda funktionen med kollegialt stöd. 

Mer information om skolans IKT-arbete finns under Utvecklingsområden, IKT.






Språkutvecklande arbetssätt

Under två läsår har vi på skolan haft extra fokus på elevernas begreppsutveckling i vårt kvalitetsarbete.  Under vår analys av arbetet under läsåret 15/16 framkom att vi lärare kände ett behov av att fylla på våra egna kunskaper kring begreppsförmågan.

Skolområdets talpedagog, Marie-Louise Rosenqvist, kom då med ett mycket spännande förslag. Hon skulle tillsammans med våra förstelärare, Sofie Frank och Valla Wellman, leda en studiecirkel kring språkutvecklande arbetssätt. För att vi lärare skulle få ytterligare kunskaper föreslog Marie-Louise ett samarbete med Barbro Bruce, leg.logoped, bitr.prof. specialpedagogik. Detta utvecklingsarbete skulle även följas av forskaren Kerstin Ahlqvist och fortlöpa under hela 2017.

Detta var ett fantastiskt erbjudande och vi på Näsby ser fram med stolthet och glädje fram emot att samarbeta med Mari-Louise, Barbro och Kerstin!

Mer om hur vi arbetar med detta och vårt sammanställda material hittar ni under Utvecklingsområden, Språkutvecklande arbetssätt.


Lektionstips

Denna flik är inte direkt kopplad till det utvecklingsarbete som sker under skolans gemensamma utvecklingsträffar, utan exempel på hur utvecklingsarbetet påverkar vår undervisning. Här kan ni ta del av lektionstips hämtade från våra klassrum, välkomna dit!