Om oss

Vi är fyra förstelärare som driver skolutvecklingen på skolan tillsammans med fantastiska kollegor och rektorer. Tillsammans skapar vi skolutveckling!

Här följer en kort presentation av oss och våra uppdrag som förstelärare:




Linda Axelsson 

Linda började arbeta som lärare 2001. Hon började arbeta på Näsby skola 2002. Linda undervisar främst i svenska/svenska A, matematik och SO. Hennes försteläraruppdrag fokuserar på att handleda kollegor i IKT och formativ undervisning. Linda har även ett skolutvecklaruppdrag i skolans arbete som fokusskola. Linda brinner för att hitta nya möjligheter att motivera och engagera eleverna i sin utveckling. I detta arbete är IKT ett givet inslag.



Sofie Frank

Sofie började arbeta som lärare 2000. Hösten 2016 började hon arbeta på Näsby skola. Sofie undervisar främst i svenska/svenska A, matematik, NO och SO. Hennes försteläraruppdrag fokuserar på att handleda och utbilda kollegor kring språkutvecklande arbetssätt. Sofie älskar att arbeta med läsning och skönlitteratur med eleverna. Det bästa hon vet är när eleverna spontant börjar diskutera böcker de läser eller läst.



Annette Cederholm 

Annette började arbeta som lärare 1985. Hösten 2015 började hon arbeta på Näsby skola. Hon undervisar samtliga ämnen i sin klass, utom idrott. Annettes försteläraruppdrag fokuserar på att lyfta värdegrundsfrågorna på vår skola och få dem att synas i all undervisning och gemenskap. Hon tycker att det är väldigt roligt att vara klasslärare och uppskattar att få träffa sina elever varje dag! Hon arbetar gärna kreativt och använder sig mycket av drama i undervisningen.




Valla (Varalakshmi) Wellman

Valla började som lärare 1994. Hon började arbeta på Näsby skola 1995. Valla undervisar främst i SvA. Hennes försteläraruppdrag fokuserar på att handleda och arbeta med språkutvecklande arbetssätt med elever och kollegor genom kollegialt lärande. Valla gillar att arbeta med “Boksamtal” och vardagssamtal med elever. Hon arbetar gärna på ett konkret sätt, där eleverna kan använda alla sinnen. De mest lärorika stunderna är när eleverna tappert försöker beskriva föremålen med omskrivningar.


Allt vi skriver på bloggen skriver vi i tjänsten.